Vår testmetodik skiljer sig fundamentalt från det som används av tävlingen. Vi fokuserar på att automatisera användningen och testningen av en enhet som simulerar en människa. Medan de flesta konkurrenter använder manuell testning eller mjukvaruimulering. Med avancerad utrustning är det nödvändigt att testa hela produktionssekvensen från komponenter till färdig produkt. Därför har vi kompetens inom olika områden, säger VD Pertti Aimonen.
Vår största utmaning är att få folk att hitta oss. Det är därför som det lönar sig att vara i tjocka saker på platser som Kina, Silicon Valley. Och självklart på Internet fortsätter Aimonen.
Företagets internationella expansion
har varit snabb. Den har för närvarande kontor i två städer i Kina och Hongkong förutom verksamheten i Finland och USA. Om några år har företagets omsättning fördubblats till 19,5 miljoner euro, och exporten står för 90 procent av totalsumman.
Tammerfors-baserade OptoFidelity har sedan starten etablerat sig på den internationella marknaden där konkurrensen är tuff. Men det finns gott om tillväxtmöjligheter. För att lyckas inför världsklass konkurrens har OptoFidelity investerat kraftigt i forskning och kontinuerlig produktutveckling redan från början.
– Framgång i denna bransch uppnås inte över natten. Du måste tro på din produkt och uppdatera dina kunskaper och kompetens som svar på förändrade behov. Det är dock sant att våra första affärsplaner dumpades snabbt, Aimonen chuckles.
Framgång kräver också djärva beslut och uthållighet.
”Myten” det Smarta kylskåpet
I många hem betraktas köket mitt i huset. Det här är där vi lagar mat och där våra familjer träffas för att äta mat. Kylskåpet är centralt för allt det, och spelar därför en viktig roll i våra dagliga liv. Sedan 1998, när det första smarta kylskåpet introducerades (se utvecklingen av kylskåpsmaskinen). Har utvecklare, designers och tillverkare föreställt kylskåp som kan förändra våra liv.
Det framtida kylskåpet är halvtransparent och den opaka smarta skärmen visar exakt vad som är inuti. Så vi behöver bara öppna dörren när vi vet vad vi vill ha. Snyggt organiserade matvaror kommer att erkännas och kategoriseras via sensorer. Vi kommer att kunna göra saker som föremål på plats (till exempel reservera morötterna för söndagsmiddag).
Som du ser på bilden nedan (från produktivitets framtida visionsvideo av Microsoft), kommer rester att ha klara utgångsdatum. Kylskåpet kommer att beräkna matens färskhet och automatiskt skapa en inköpslista. När vi saknar eller har låga viktiga saker som mjölk. Det smarta kylskåpet kommer även att kunna beställa dessa objekt automatiskt. Det kommer att föreslå recept baserat på ingredienser i kylskåpet och hjälpa oss att behålla våra dieter.
OptoFidelity
ett företag som utvecklar testteknik för smarta enheter, har tagit djärva steg för att expandera utanför Finlands gränser. För närvarande omfattar kunderna i det här Tammerfors-baserade företaget teknikgiganterna Google och Intel samt världens största mobiloperatör China Mobile. Inga gränser för tillväxt är i sikte eftersom det finns stor efterfrågan. På företagets testlösningar inom bilindustrin och utvecklingen av VR-headset.
– Vårt verkliga genombrott på den internationella marknaden ägde rum i Silicon Valley, som är världens mest konkurrenskraftiga marknad. I dessa första steg hjälpades vi av Finpros GoGlobal marknadsundersökningar. Tekes GAP-program och nätverket och lokalerna för Nordic Innovation House, förklarar Aimonen.
Med hjälp av dessa program kunde företaget skapa en plan som ledde till de första affärerna. Och slutligen till inrättandet av ett dotterbolag i Silicon Valley. Sedan dess har filialen expanderat var sjätte månad. I början av november invigdes OptoFidelity sin senaste kontorsexpansion i Cupertino, nära världens ledande teknikföretag som Google och Facebook.
OptoFidelitys framgång
bygger på solida finska tekniska färdigheter.
– Sedan Nokia och Microsofts motgångar har det funnits mycket förstklassig kompetens i Finland. Bortsett från dessa två företag går mycket av krediten till de utbildnings-, forsknings- och utbildningsmöjligheter som finns i landet. Utan dessa lika möjligheter skulle vårt företag inte existera, säger Aimonen.
OptoFidelity är övertygad om sin framtid och dess sevärdheter är höga. Tillväxtpotentialen verkar vara tillgänglig eftersom digitalisering ständigt skapar en ny efterfrågan på avancerad testteknik. Idag genererar nya kundsegment som testning av återvunna telefoner och billösningar redan 15 procent av OptoFidelitys intäkter. Ännu större tillväxtpotential erbjuds av VR-headset. Eftersom produktutvecklingslaboratorier är upptagna på jobbet för att skapa virtuell teknik som förväntas bli störst på 2018-julmarknaden.
Sektor och huvudprodukt: Robotiserade test- och mätsystem för smarta enheter.
OptoFidelitys teknologiska förståelse
maskin vision och robotik kan användas till exempel för att simulera mänskligt beteende. För att testa funktionen av pekskärmarna på telefon och tabletter och nya penna kontrollmetoder. Tack vare förskottstestning kan elektroniska företag tillverka produkter av allt högre kvalitet. Dessutom kan produkter lanseras på marknaden med minsta förlust av tid.
Beslutad: 2005
Huvudkontor: Tammerfors
Kontor utomlands: Silicon Valley, USA (2005); Shenzhen och Chengdu, Kina (2016); Hong Kong (2016)
Omsättning och vinst: Omsättning 19,5 miljoner euro, vinst 1,19 miljoner euro (2015)
Omsättningshastighet: cirka 91 procent (2015)
Grundare: VD Pertti Aimonen, ny affärsutveckling direktör Tapio Koskinen, CTO Kimmo Jokinen
Personal: Ca 95, ständigt ökande
Produktionsplats: All forskning, produktutveckling och design äger rum i Finland; 90 procent av kundspecifika produkter och prototyper tillverkas i Finland; 95 procent av kopior och massproducerade varor tillverkas utomlands, men deras programvara och kärnkomponenter kommer från Finland.
Kunder: Av världens tio största företag när det gäller marknadsvärde är sex OptoFidelitys kunder, inklusive Google, China
Identifierade objekt
Den första kategorin är den av fysiska saker med en digital närvaro. Som jag kommer att referera till som ”streckkodsobjekt” eller identifierade objekt. Objekt som möjliggör det framtida smarta kylskåpet. Om du tittar i ditt kylskåp just nu kommer du att upptäcka. Att nästan varje paket du ser har en UPC streckkod tryckt på den. Faktum är att nästan varje objekt som du köper från en livsmedelsbutik. Varuhus och masshandelare har en UPC streckkod på den någonstans. En streckkod, som vi alla vet, är en optisk maskinläsbar representation av data. Som hänför sig till föremålet som det är fäst vid. Detaljhandeln använder streckkoder för att hålla reda på varor och för att ge en enklare, snabbare och mer exakt utcheckning. Dessa streckkoder har emellertid en uppenbar nackdel, eftersom de gäller för alla samma föremål på hyllan. Så, till exempel, innehåller ett visst varumärkes schampo samma streckkod på alla sina flaskor.
Ange RFID-taggen (RFID)
En RFID-tagg är lite teknik som kan inbäddas i detaljhandeln. Den kan till exempel vara inbäddad i ett par skor eller placeras som en klistermärke på produktförpackningen. Dess syfte är att spåra och identifiera produkter som använder radiovågor.
Denna teknik kommer så småningom att ersätta behovet av streckkod. Varje RFID-tagg representerar ett unikt nummer för varje enskilt objekt, så absolut differentiering mellan produkter är möjlig. Detta nummer kan läsas av en RFID-läsare, som sedan behandlar data via nätverksanslutningar och identifierar produktnamn, tillverkare, utgångsdatum etc. Det är viktigt att notera att de RFID-taggar jag pratar om här är passiva. De skulle inte överföra några data om de inte skannas av en RFID-läsare, som då skulle aktivera och läsa RFID-taggarna.
Med populariteten hos smarta hem
Bilar och andra smarta saker ökar blir cybersäkerhet en viktig fråga.
Ett team från Rutgers University har utvecklat ett nytt system som heter VibWrite. Som ger tillgång till smart-aktiverade hem, apparater eller bilar med fingervibrationer för att verifiera användare.
”Smarta åtkomstsystem som använder fingeravtryck och irisigenkänning. Är mycket säkra men de är antagligen mer än 10 gånger så dyra som vårt VibWrite-system. Speciellt när du vill distribuera dem brett,” sade Chen.
Det nya systemet gör det möjligt för användarna att välja mellan PIN-kod, låsmönster eller gester för att få säker åtkomst. Med autentiseringsprocessen som kan utföras på någon fast yta bortom pekskärmar och på vilken skärmstorlek som helst.
Den är motståndskraftig mot sidokanalattacker. När någon placerar en dold vibrationsmottagare på ytan eller använder en närliggande mikrofon. För att fånga vibrationssignaler och motstår också flera andra typer av attacker. Inklusive när en angripare lär sig lösenkoder efter att ha observerat en användare flera gånger .
Systemet innehåller en billig vibrationsmotor och mottagare som kan vända en fast yta till en autentiseringsyta.
Forskarna förväntar
sig att VibWrite skulle kunna kommersialiseras inom några år efter att ha genomfört två försök där VibWrite verifierade legitima användare. Med mer än 95 procent noggrannhet och en falsk positiv ränta mindre än 3 procent.
De nya systemen tillåter dock användaren att verifiera användare när fingrarna berör en fast yta. VibWrite integrerar också lösenord, beteendemässiga och fysiologiska egenskaper och bygger på en touch-sensing teknik som använder vibrationssignaler.
”Everyones fingerbone struktur är unik och fingrarna tillämpar olika tryck på ytor. Så sensorer som upptäcker subtila fysiologiska och beteendemässiga skillnader. Kan identifiera och verifiera en person”, säger Yingying Chen, professor vid Institutionen för elektroteknik och datateknik. Vid Rutgers University- New Brunswick, sade i ett uttalande.
Moderna smarta säkerhetsåtkomst system baserar sig huvudsakligen på användningen av telefoner, kameror, kort eller fingeravtryck för att autentisera användare. Men dessa system kräver generellt kostsam utrustning, komplex maskinvaruinstallation och diverse underhållsbehov.
För att förbättra prestanda planerar forskarna att distribuera flera sensorpar, raffinera hårdvaran och uppgradera autentiseringsalgoritmer. De kommer även att utföra ytterligare tester på systemet utomhus. För att ta hänsyn till varierande temperaturer, fuktighet, vind, våthet, damm, smuts och andra förhållanden.